About winter tyres

O zimných pneumatikách

Všeobecné informácie o zimných pneumatikách:

Zimné pneumatiky sú špeciálne vyvinuté na používanie pri nízkych teplotách a na jazdu v zimných podmienkach. Ich bloky dezénu majú vysoký počet lamiel, ktoré zabezpečujú lepšie záberové vlastnosti, a to aj na suchých vozovkách. Iné je aj zloženie ich materiálovej zmesi, ktoré zabezpečuje, že pneumatika ani v chlade nestratí svoju pružnosť. Pri vysokých teplotách však zimné pneumatiky príliš mäknú, preto by sa v lete nemali používať.

Podľa nemeckých právnych predpisov (Nariadenie o cestnej premávke alebo StVZO) musia byť zimné pneumatiky označené symbolom M+S. Na Slovensku to upravuje § 38 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákazníci hľadajúci vyššiu bezpečnosť s ohľadom na dobré jazdné a brzdné vlastnosti zimných pneumatík by si mali kupovať iba modely so symbolom snehovej vločky. „Snehová pneumatika“ je pneumatika, ktorej vzor dezénu, zloženie alebo štruktúra dezénu sú konštruované predovšetkým tak, aby v snehových podmienkach dosahovala lepšie jazdné vlastnosti, než bežné pneumatiky, pokiaľ ide o ich schopnosť rozbehnúť alebo udržať vozidlo v pohybe. Nemecko nestanovuje konkrétny termín, od ktorého je používanie zimných pneumatík povinné. Na Slovensku je povinnosť mať na vozidle zimní pneumatiky v období od 15. novembra do 31. marca. Zároveň však musí byť splnená podmienka, že sa na komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľad nebo námraza. V zimných podmienkach (ľad, ujazdený sneh, snehová čľapkanica alebo poľadovica) smú po cestách jazdiť iba vozidlá s pneumatikami M+S. Vodiči, ktorí za takýchto podmienok nejazdia, môžu teoreticky aj v zime používať letné pneumatiky. Materiálové zmesi letných pneumatík sú však špeciálne vyvinuté do teplého počasia, preto je ich používanie v zime mimoriadne nebezpečné a neodporúča sa!

Zimné značenie
Winter tyre markings


"Alpský symbol" Alpský symbol označuje zimné pneumatiky v súlade s predpismi EHK OSN (platné v Európskej únii a ďalších krajinách) a predpisov pre použitie pneumatík v USA a Kanade. Výkon týchto zimných pneumatík na snehu musí byť preukázaný objektívnymi testami a splniť, alebo prekročiť stanovené limity. Tieto pneumatiky poskytujú vysoký výkon s ohľadom na bezpečnosť a ovládanie na snehu, na zľadovatenej ceste a všeobecne pri nízkych teplotách.

V porovnaní s bežnými pneumatikami majú tie so symbolom "M+S" vylepšené jazdné vlastnosti na snehu, predovšetkým potom záber a stabilizáciu pohybu. Vylepšenie vlastností je dosiahnuté vďaka dezénu, zmesi, alebo konštrukciu pneumatiky. Hoci symbol 'M+S' je všeobecne v mnohých európskych krajinách považovaný za symbol zimných pneumatík, Continental odporúča v teplotách pod 7 °C použitie pneumatík s Alpským symbolom. M+S je teda menej náročný symbol, ktorý vyhovie zákonu, nie však plné bezpečnosti.  


M+S značenie pre 4x4/SUV pneumatiky

Mnoho SUV a terénnych vozidiel je vybavených pneumatikami s označením „M+S“ na bočnej strane. Dôvodom je to, že táto kategória vozidiel bola najskôr ponúkaná v Severnej Amerike, kde sú celoročné pneumatiky s označením „M+S“ bežné. V rámci portfólia pneumatík Continental to platí napríklad pre produktové rady ContiCrossContact LX 2, ContiCrossContact LX Sport alebo Conti4x4Contact.Označenie M+S je oficiálne definované v smernici EÚ v zmysle: „pneumatika s dezénom a konštrukciou navrhnutou na dosahovanie lepšieho výkonu na snehu, než v prípade bežnej pneumatiky“. Vlastnosti pneumatík s označením „M+S“ preto nie sú definované ani odmerané.Vlastnosti zimných pneumatík na snehu sú v Severnej Amerike špecifikované pomocou Alpského symbolu. Iba pneumatiky, ktoré spĺňajú alebo prevyšujú tieto požiadavky, môžu byť takto označené. 

  • The performance of winter tyres in snow is specified by the "Snowflake-on-the-Mountain" symbol in North America. Only tyres that fulfill or exceed these requirements may bear this symbol.

  • Even if 'M+S' labeled tyres are considered to be winter tyres, as defined by statutory regulations in a number of European countries, we recommend the use of winter tyres with the "Snowflake-on-the-Mountain" symbol on the sidewall and a tread depth of at least 4 mm in wintry conditions.

Pneumatiky s hrotmi:

Používanie pneumatík s hrotmi podlieha v Škandinávii od roku 2014 novým predpisom. Aby bolo možné klasifikovať pneumatiky do troch kategórií podľa indexu zaťaženia, je s nimi potrebné prejsť po niekoľkých žulových doskách 400-krát rýchlosťou 100 km/h. Dosky sa odvážia a určí sa miera oderu pred každou skúškou a po nej. Pneumatiky budú schválené v prípade, ak výsledky skúšok spadajú do predpísaného intervalu hodnôt. Zákonodarcovia chcú zabrániť nadmernému opotrebovaniu ciest hrotmi. Navonok vyčnievajú tieto pneumatiky z radu najmä vďaka pevnejšej konštrukcii dezénu a predovšetkým vďaka hrotom. Poskytujú maximálne záberové vlastnosti pri extrémne nízkych teplotách a na zľadovatených a zasnežených cestách. Predpisy týkajúce sa hrotov sú mimoriadne prísne. Z dezénu nesmú vyčnievať o viac ako 1,2 mm, pretože inak by sa odlomili, pričom ich hmotnosť je obmedzená na 1,2 g. 

Mäkké zmesi:

Tieto zmesi si zachovávajú osobitnú pružnosť pri nízkych teplotách a sú vhodné na cesty v Škandinávii, Rusku a v pobaltských štátoch. Takéto pneumatiky bezpečne prenášajú hnacie sily dokonca aj pri nízkych teplotách na zasnežených a zľadovatených povrchoch.

Podiel prírodnej gumy v ich zmesiach je v porovnaní s bežnými zimnými pneumatikami výrazne vyšší. Preto si dokonca aj v extrémnych podmienkach zachovávajú pružnosť a poskytujú podobne vysoké záberové vlastnosti ako pneumatiky s hrotmi. Tento princíp eliminuje potrebu hrotov, vďaka čomu možno takéto pneumatiky používať aj v prípadoch, kedy by hroty neboli také účinné. Ide najmä o vozovky bez snehu a ľadu, aké možno nájsť na pobrežiach južného Nórska.

Semperit - značka skupiny Continental.